مجموعه هنرهای نمایشی با رویکرد تعاملات فرهنگی نمایشی مردم ایران

پایان نامه
چکیده

تحقیقات بسیار در دهه های 70 و80 نشان دادند که کاربریهای مهم فرهنگی اعم از سینما،تئاتر،موزه ،اپرا و ... همه درگیر بحران اند و نمی توانند مخارج خود را تامین کنند، و علت اصلی این بحران بی روح بودن وتخصصی بودن بیش از حد این فضاهاست.به طور کلی می توان در نظر گرفت مجموعه ها ی نمایشی-فرهنگی به عبارتی فضاهای واقعی محصور شهری هستند که در درون آن ها کاربریهای بسیار متنوع وغیر همجنس تجاری،فرهنگی،آموزشی ،نمایشی و .... در کنار هم قرار می گیرند. محل گذران اوقات فراغت و محل برخوردهای اجتماعی و معاشرتهاست،مکانی است برای شرکت مردم در تولید فرهنگ،سرانجام جایی می توان در نظر گرفت که در آن بین شهر و شهروند، گذشته حال و آینده رابطه ای متقابل و پویا ایجاد می شود و به همین دلیل بر دیگر کاربریهای تک منظوره و کما بیش منفعل مانند موزه و گالری سنتی برتری دارد با توجه به عدم وجود فضای نمایشی معمارانه به عنوان پلی میان گذشته، حال و آینده در منطقه و به عبارتی در شهر تهران به عنوان پایتخت کشوری با بار گرانقدری از ارزش های پشت سر گذاشته در طی قرون متمادی توجه به ایجاد چنین فضایی غیر قابل انکار است.به همین دلیل نیاز به مجموعه هایی که : • در وهله اول: تشکیل گروه، هم زیستی و ارتباطات در زمینه نمایشی ، فرهنگی در آن صورت گیرد. • در مرحله دوم: با جمع بندی کاربریهای نمایشی ، فرهنگی و در واقع کاربران و انسانهایی با خصوصیات متفاوت به کم کردن فاصله ها کمک کند • و در مرحله آخر: فضایی برای گذراندن اوقات فراغت در فضا های نمایشی ، فرهنگی و ..... باشدواقعیتی انکار ناپذیر است. در ابتدا به توضیحی راجع به شناخت مفاهیم و نمایش ایرانی می پردازیم.سایت را بررسی کرده و نمونه های موردی انجام شده را تحلیل می کنیم.سپس در بخش طراحی به روند و طرح نهایی می پردازیم.

منابع مشابه

طراحی مجموعه فرهنگی هنرهای نمایشی در شهر شیرازبا رویکرد توسعه پایدار

سینما بیشتر و موثرتر از سایر گونه های بیانی قادر به تاثیرگذاری مثبت و منفی بر مخاطب خویش است. در این میان سینمای فرهنگی هنری به عنوان یکی از انواع گونه های سینمایی از آنجا که با حوزه های شعرسازی، فرهنگی، هنری، اجتماعی، بیانی، معماری و غیره کار دارد، به طریقی برتر از سایر گونه ها قادر خواهد بود تا در چگونگی ایجاد روابط اجتماعی و فرهنگی میان افراد جامعه نقش داشته باشد و در جهت فرهنگ سازی و ایجاد ...

بررسی رویکرد روانکاوانه در نقد هنرهای نمایشی

نقد روانکاوانه، به عنوان حاصل تلاقی روانکاوی با آثار و نظریه های هنری، بر مبنای مفاهیم و روش هایی که مهمترین نظریه پردازان روانکاوی، زیگموند فروید و ژاک لاکان، بنیاد نهاده اند، سعی در خوانشی متفاوت از آثار هنری دارد. متن هنری، لذت خود را به مخاطبان منتقل نمی کند، بلکه اجازه می دهد افراد به منابع لذت در ناخودآگاه خود دست یابند. نقد روانکاوانه متن را به قصد یافتن ساختارهایی که موجب خلق چنین لذتی ...

15 صفحه اول

بررسی سیاست‌های فرهنگی ایران و ایتالیا در حوزه صنایع فرهنگی، گردشگری و هنر‌های نمایشی با رویکرد تطبیقی

مقدمه و هدف پژوهش: امروزه مدیریت فرهنگی بدون توجه به سیاست‌های فرهنگی سایر کشورها و میزان تأثیر آن بر فرهنگ بومی و نادیده انگاشتن شرایط محیطی رویکردی استراتژیک نبوده و هرگز نمی‌توان از این طریق به اهداف غایی فرهنگی دسترسی پیدا کرد. آنچه در این تحقیق مورد نظر است اشاره به همپوشانی و تشابهات فرهنگی دو کشور ایران و ایتالیا است که هر دو از تاریخ و پیشینه فرهنگی چندین هزار ساله برخوردار هستند. روش ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده معماری و شهرسازی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023